دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

به همت محفل ادبی کتابخانه مستوره کردستانی بوکان؛

جلسه نقد و بررسی کتاب «زندگی و عقاید تریسترام شندی» برگزار شد

نقد تریسترام

جلسه نقد و بررسی کتاب «زندگی و عقاید تریسترام شندی» به همت محفل ادبی کتابخانه مستوره کردستانی بوکان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی،جلسه نقد و بررسی کتاب «زندگی و عقاید تریسترام شندی» نوشته لارنس استرن با حضور گروه  ادبی «چیروکنووسانی گزینگ» به همت محفل ادبی کتابخانه مستوره کردستانی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه بیوگرافی لارنس استرن، نویسنده کتاب، توسط نیشتمان قادری، عضو گروه ادبی گزینگ ارائه شد و چند تن از حاضران متن کتاب را قرائت کردند.

هاجر هوشیار، نویسنده، با اشاره به چند بحث فلسفی، روایت داستان و فرم ساختاری رمان، به جریانات عقلگرایی در دوران نویسنده یعنی قرن هجدهم میلادی اشاره کرد و محتوای کتاب و شیوه نگارش نویسنده را برخلاف جریان مانوس آن زمان دانست. وی در ادامه به وجوه مشابه دو کتاب دون کیشوت نوشته سروانتس و تریسترام شندی پرداخت.

نسرین منگور، عضو گروه ادبی گزینگ، رمان را متعلق به خوانندگان عام دانست و ارتباط بین این کتاب و مکتب اگزیستانسالیست را تشریح کرد. به عقیده وی رخدادهایی که چندین قرن قبل از تولد تریسترام روی می دهند از جمله مهاجرت خانواده و حتی کوچک ترین اتفاقات بر عقاید و جهان بینی افراد تاثیر غیرقابل انکاری می گذارند. وی در پایان به فرم و نحوه نگارش کتاب اشاره کرد و آن را حیرت‌انگیز، گاهی خسته کننده و در نهایت جالب و متفاوت برشمرد.

رضا رستمی، نویسنده، ضمن اشاره به راوی در داستان و سیالیت ذهن آن را با کتاب تریسترام مرتبط دانست. رستمی با بیان روایت پست مدرن امروزی، ذهن اکثریت خوانندگان داستان و رمان را مجبور و معهود به راوی همه چیزدان دانست و این کتاب را از جهت نحوه روایت متفاوت تر از آنچه تا قبل از آن نوشته شده، معرفی کرد.

رستمی در نهایت تاکید کرد: در اغلب جاهای این رمان نوگرایی ها بیشتر در حوزه فرم بوده و معنا، مفهوم و تفکرات غالب بر کتاب باز همان تفکرات بسته و مانوس دوران ماقبل نویسنده است.

لیلا بهرام بیگی، دبیر محفل ادبی مستوره با برشمردن ویژگی های یک داستان پست مدرن از جمله حضور نویسنده در متن و ارتباط آن با کتاب و نیز فراداستانیت نمونه هایی از متن کتاب قرائت کرد. به عقیده وی، خرده داستان ها و عدم قطعیت معنا از دیگر ویژگی هایی بود که این کتاب را به رمان پست مدرن نزدیک می کرد. بهرام بیگی در نهایت لارنس استرن را پدر رمان پست مدرن نامید.

این جلسه با بحث و تبادل نظر بین حاضران در جلسه پایان یافت.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
6 + 2 =